Forum: Åpent forum

Utstilling på Florvåg

I juni har jeg sammen med Kjell Bergsvik en salgsutstilling i det nye galleriet på Knausen senter på Florvåg hvor jeg blant annet har nye bilder med utgangspunkt i Håvamål. Utstillingen åpner lørdag 2.juni og stenger søndag 17.juni. Åpent hver lørdag og søndag fra 12 til 16.
Bildene viser et nytt og to tidligere arbeid (nå solgt) rundt samme tema.

Bok om Kalligrafi, klubben og skrifthistorie: 300,-

Kalligrafisk klubbs historie fra 1986 til 2011, lærebok i kalligrafiske teknikker og mine personlige betraktninger over folk jeg har møtt samlet mellom to permer. Boken er på 144 sider, gjennomillustrert med bilder i farger og passer like godt for den som liker skrift som den som ikke skriver selv.
Boken koster 300,-, ev. porto kommer i tillegg.

Klubb-biblioteket

Fra klubbens lille bibliotek kan du låne følgende titler:

Klubben betaler for sendingen til deg, du må selv betale returportoen.

• Vi har alle utgaver av vårt eget blad fra starten i 1986
  • Tidligere utgaver av Letter Arts Review (Calligrapy Review)
  • Alle publikasjoner fra Kalligrafisk Forum Danmark 2001-2008
  • Innføring i kalligrafi (hefte) av Bas Vlam
  • Kalligrafi (hefte) av Jan Roald (2 utgaver)
  • Kurs i kalligrafi (hefte) av Jo Gjessing
  • Kalligrafi med skriftatlas (hefte) av Roar Skaug Larssen
  • Kurs i “Ruling pen” (hefte) av Jean Larcher
  • Calligraphy in Print (katalog 1987 fra SSI)
  • A simple guide to Italic handwriting av Nancy Winters
  • Gothic Scripts av Tom Gourdie
  • Das kalligraphische Werk von Hans Joachim Burgert (katalog 1991)
  • Bokstavene våre (skrifthistorisk hefte) av Gunnar Guttormsgaard (også for salg!)
  • Dear Sir (idébok for brevskriving) av George L. Thomson
  • Roman Capitals –stroke by stroke av Arthur Baker
  • Chancery Cursive –stroke by stroke av Arthur Baker
  • Uncials –stroke by stroke av Arthur Baker
  • Words of Risk (katalog 1989) The art of Thomas Ingmire av M. Gullick
  • Skrivekunstens historie av Donald Jackson (oversatt av Jakob R. Arnesen)
  • Calligraphy Masterclass (flere prosjekter) av Peter Halliday
  • Sixty Alphabets av Gunnlaugur SE Briem
  • Kalligrafie (nederlandsk) av Evert van Dijk -gode eksempler og fin galleri-del
  • Step by step av Sue Hufton

Kalligrafisk klubb: 25 år!

(oppdatert 26.april 2012)
Kalligrafisk klubb er Nordens eldste kalligrafiforening stiftet i 1986 og åpent for alle som liker skrift, som utøvende eller som tilskuer, alle er like velkomne!
Boken om klubbens første 25 år kan kjøpes gjennom klubben. Boken er også en lærebok i kalligrafi med mange eksempler og bidrag fra klubbens gode venner. Pris kr: 300,-
Eneste betingelse for å være medlem er at kontingenten må være betalt: 300,- kroner pr år.

The eldest society for calligraphy in Norway, founded in 1986 Kalligrafisk klubb is open to all that share our interest in the beautiful art of writing! Please contact chairman Bas Vlam (see kontakt) if You would like to join us!

Vårt medlemsblad “kalligrafi” sendes gratis til medlemmene, vårnummeret er sendt ut i, interesserte kan få bladet tilsendt ved å henvende seg til klubbens leder.

Fra klubbens eget bibliotek kan medlemmer låne bøker gratis. (se egen link: klubb-biblioteket)
Ta kontakt med klubbleder Bas Vlam, se “kontakt”

Sjekk også www.austvoll.net for å gjøre en god handel i kalligrafiutstyr hos Rita Aase Austvoll

Se oversikt over hele klubbiblioteket

Utstilling

(oppdatert 22.april 2012)
Mion neste utstilling er på Florvåg sammen med Kjell Bergsvik (også han fra Askøy) i det nye galleriet på Knausen senter med kalligrafier basert på tekster fra Håvamål.
Utstillingen åpner 2.juni og står til 17.juni; åpent lørdag og søndag fra 12 til 16.
Jeg er også med på en vandreutstilling i England (London,Sunderland og Bath) og en fellesutstilling i Russland i november.
Bildene viser arbeid til sistnevnte utstillingen i Moskva.
Jeg har alltid bilder utstilt hjemme, det er bare å ta turen innom! (mobil 48 28 51 78)

Kurs i kalligrafi

bredkantpennen

Ta deg tid til en pause fra hverdagen og vær kreativ i godt selskap!
(oppdatert 26.april 2012)
Gjennom Kalligrafisk klubb kan vi tilby et opplegg i regi av den engelske forening CLAS for de med et seriøst ønske om å lære mer. Ladder of Progress heter kurset og går over fire helger høsten 2012 og våren 2013. Det hele avsluttes med eksamen og diplom.
Jeg tilbyr vanligvis kurs i kalligrafi på Florvåg noen lørdager vår og høst, men på grunn av store oppdragsmengder denne våren blir det ikke kurs her på Florvåg.
Ønsker du kurs der du bor og kan samle nok folk (6 – 8 personer) kommer jeg gjerne ut til deg!
Kursinnholdet tilpasses etter ønke; mulige emner er gotisk og/eller italic skrift, illuminasjon og bokbinding. Avgift per person er kr 600,-, nødvendig utstyr er inkludert i prisen.
Kurset tilpasses nybegynnere og de som har prøvd tidligere, alle er velkomne!

Sjekk også www.austvoll.net (Jæren) og www.firingan.com (Telemark) for gode kurstilbud.

Hør hva andre kursdeltakere uttaler:

“Uansett, når jeg sier skolen, hadde vi faktisk besøk av en kunstner på skolen på fredag! Og han var selvfølgelig sinnsykt flink å tegne. Tror han het Bas Vlam. Vi lærte til og med å male navnet i syykt fin skrift med blekk!”

Synne (skolebesøk i Den kulturelle skolesekken)

“Deltakernes erfaring med kalligrafi var variert; noen hadde holdt på i årevis, mens andre bare hadde ett eller to kurs bak seg. Ikke at det spilte noen rolle, kurset var nyttig og lærerikt for enhver – her kunne man følge sitt eget tempo. På vegne av alle deltakerne vil jeg rette en stor takk til Bas som så generøst åpnet sitt hjem for oss, og som sørget for at vi hadde det bra! Det ble et firedagers ”pustehull” fra hverdagen.”

Anja G. (kurs på Florvåg)

“Vi føler oss privilegert som i en hel uke har fått lov til å leve oss inn i bokstavkunstens verden. Under hele uken har hver enkelt fått god oppfølging og veiledning av Bas på hvert vårt ståsted i kalligrafien. Hele tide meddelte Bas oss av sin viten og kunnskap, noe vi satt umåtelig pris på.”

Gunn F. og Rita A. (kurs på Florvåg)

Annonse